Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeských jezdců
Brinda, Antonín ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Španihelová, Magda (oponent)
Antiutopie v japonském anime: Analýza ideologických struktur ve fikčním světě filmu Nebeští jezdci Antiutopia in Japanese Anime: An Analysis of the Ideological Structures in the Fictional World of the Movie The Sky Crawlers Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií Bakalářská práce Řešitel: Bc. Antonín Brinda Vedoucí práce: PhDr. Kateřina Svatoňová, PhD. Abstrakt (česky) Tato bakalářská práce analyzuje japonský animovaný antiutopický film Nebeští jezdci režiséra Mamoru Ošiiho. Cílem je především zkoumání ideologické strukturace fikčního světa díla. Ideologické pozadí filmu je analyzováno s pomocí kritiky ideologie Louise Pierra Althussera v kombinaci s teoriemi fikčních světů v pojetí Lubomíra Doležela. Kombinací obou (strukturalistických) nástrojů je sledováno působení ideologie ve filmu jako celku. Výstavba díla je zkoumána v souvislosti s jeho žánrovým zařazením jako antiutopie, důraz je tedy kladen také na kontextuální zařazení díla do širší (anti)utopické/dystopické tradice. Pro lepší porozumění danému žánru jsou v rámci práce stanoveny dvě antiutopické podmínky sloužící k jeho jednoznačnému definování. Doplnění představuje neoformalistický přístup dle teoretiků Kristin Thompsonové a Davida Bordwella. Tento přístup slouží k analýze formálních aspektů díla. Práce se také...
Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě
Horyna, Martin ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čeněk, David (oponent)
Cílem práce Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě je pomocí rozboru daného snímku zodpovědět otázku, jakými technikami nás může tvůrce dokumentárního filmu vést k tomu, abychom v obsahu nalezli soudržnou dějovou strukturu, a dále, zda k tomu NEOPOUŠTĚJ MĚ systematicky využívá některé postupy klasického filmu. K popsání rétorických strategií dokumentárních filmů jsem využil texty Billa Nicholse. Jako teoretický rámec samotné analýzy vyprávění byly zvoleny neoformalistický (David Bordwell, Kristin Thompsonová, Barry Salt) a kognitivně-naratologický (Edward Branigan) přístup, na jejichž základě jsem vymezil dokumentární filmy s vysokým stupněm narace. Rozborem motivací a vývoje, času a prostoru ve filmu jsem se pokusil přiblížit narativní strategie, které tvůrci filmu zvolili. Analýza prokázala, že NEOPOUŠTĚJ MĚ strukturuje jednání a promluvy protagonistů jako příběh. Dále bylo ukázáno, že zkoumaný snímek lze řadit mezi dokumentární filmy s vysokým stupněm narace a že systematicky užívá řadu postupů klasického filmu. Přínosem této práce je ukázání konkrétního způsobu, jímž lze pomocí naratologických nástrojů zkoumat vyprávění (vysoce) narativních dokumentů, a v dalším výzkumu tak lze navržený postup využít ke komplexnějšímu pojednání o takových dílech.
The Wire: Neoformalistická analýza a analýza fikčních světů
Svěrák, Matouš ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
V rámci své bakalářské práce analyzuji narativní strukturu, styl, fikční svět seriálu The Wire a jejich vzájemné vztahy. Při samotné analýze vycházím z neoformalistických pozic a využívám teorie seriálové fikce tak, jak ji definoval Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D., ve sborníku Intermediální poetika příběhu. Doufám, že praktickým užitím této mladé teorie pomohu prokázat její přínos analýze seriálů. V textu se dále věnuji popisu podmínek, které vedly ke vzniku The Wire, specifické pozici stanice HBO, výrobce seriálu, na televizním trhu a způsobu, jímž ovlivnila konečnou podobu seriálu. Dále reflektuji vztah The Wire k realitě, jeho specifika v kontextu žánru policejního seriálu a v neposlední řadě ho také vkládám do kontextu tvorby výkonného producenta a scénáristy Davida Simona. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Neoformalistická analýza filmu Now Showing
Poul, Hubert ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čeněk, David (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zasadit do náležitého kontextu a následně analyzovat filipínský snímek Právě hrajeme, který natočil Raya Martin v roce 2008. V první části dochází nejprve k upřesnění teoretických východisek a určení metodologie práce. Pro kontextové zařazení je využito přístupu tzv. Nové filmové historie, konkrétně v podobě rozlišování mezi estetickou, ekonomickou, technologickou a sociální historií filmu vycházející z knihy Douglase Gomeryho a Roberta C. Allena Film History: Theory and Practice. Pro uchopení filmu je v analytické části využito přístupu Neoformalistické filmové analýzy tak, jak ji definuje Kristin Thompsonová ve své knize Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis definuje Kristin Thompsonová. Cílem analýzy je potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmu, která organizuje veškeré jeho formální prvky, je princip kolize. Film je tříštěn do jednotlivých segmentů, jež se vůči sobě vzájemně vymezují, jejich dominantním prvkem je tedy střet samotný, který značně přispívá i k sebereflexivnosti filmu. Nejprve v narativní a posléze ve stylistické analýze se podařilo dokázat platnost této hypotézy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.